Švýcarský letecký přepravce shledal, že Airbusy A330-300 budou muset vozit balast, aby po montáži nových sedaček a kabin první třídy dosáhly správného vyvážení. Hmotnost nové vybavení nové kabiny první třídy se totiž ukázala těžší, než se počítalo, což má vliv na vyvážení letadla. Společnost podle sdělení svého tiskového mluvčího zatím paradoxně ani neví, s jakou hmotností má vlastně počítat.
Mluvčí společnosti SWISS uvedl pro CH Media, že současným trendem v sedadlech první a business třídy u leteckých společností je zvýšené soukromí. Proto jsou prémiová sedadla větší a vybavena více funkcemi, což vede k jejich větší hmotnosti. Kabiny cestujících jsou také pro zvýšení soukromí opatřeny posuvnými dveřmi. To vše jsou kilogramy navíc. Je to přesně opačný trend než u sedaček ekonomické třídy, které jsou stále lehčí. Zatímco přední část letadla nabývá na hmotnosti, zadní se stává lehčí.
SWISS byly za novou kabinu první třídy vyhlášeny nejlepší evropskou leteckou společností v kategorii první třída v rámci cen World Travel Awards 2024.
To vše je jistě pěkné, jenže sedadla jsou těžší, než Swiss počítal. A zřejmě výrazně těžší. Airbus A330 má tendenci být „těžký na předek“ a nadměrná hmotnost sedaček situaci dále zhoršuje. Stejné vybavení kabin první třídy dostanou i Boeingy 777, u kterých však tento problém nevzniká. A340 se nových sedaček již nedočkají.
Aerolinka se snažila snížit hmotnost jinde v přední části letadla, například tím, že neplánuje instalovat posuvné dveře u sedadel business třídy, jak to mají některé jiné společnosti. Snížila také počet sedaček první třídy z osmi na čtyři. Mluvčí SWISS uvedl, že bylo zvažováno přidat více sedadel v ekonomické třídě, aby se zvýšila hmotnost zadní části letadla, ale toto řešení bylo zamítnuto, aby byl zachován komfort turistické třídy.
Sesterská společnost Lufthansa se tomuto problému vyhne, neboť jejich devět letadel A330-300 nebude kabinou „Allegris“ vybaveno.
Nejzajímavější na celém přešlapu SWISS je však to, že společnost popírá „chybu v plánování,“ s tím, že byly použity „hrubé odhady“ hmotnosti, která se zvýšila během výroby. Konečná hmotnost nových sedaček „nebude známa, dokud nebudou instalovány,“ řekl mluvčí.
Je zjevné, že „hrubý odhad“ musel být skutečně hodně hrubým, pokud ani snížení počtu sedaček z osmi na čtyři problém nadbytečné hmotnosti zdaleka nevyřešil.
Výše uvedené vysvětlení by bylo možná přijatelné v jiném oboru, zcela jistě ne v letectví, kde se „váha a vyvážení“ se počítají pro každý jednotlivý let a každý kilogram hmotnosti navíc představuje další náklady. Tvrzení, že společnost nezná celkovou hmotnost objednané instalace, je přinejmenším překvapivé.
Je asi zbytečné připomínat, že první třída je z hlediska emisí/cestujícího nejméně příznivá . V tomto případě nás však SWISS zcela překvapivě ušetřily jinak neopominutelného ujištění o příspěvku k záchraně planety snížením CO2.
Tím spíše, že v daném případě kromě vyšší hmotnosti samotné kabiny pro pouhé čtyři cestující bude flotila čtrnácti Airbusů A330-300 létat po světě s 1,5 tunou balastu umístěného v zadní části trupu. (Foto: Business Insider, CNN, planes.cz)
Anebo zavést pro byznysmeny váhový limit. Jak ho někdo překročí, šup do turistické
A co udělat kus jedničky i vzadu?
Je tam bezpečněji. Tak i když je to dál od kuchyně, stejně by o ta místa možná byl větší zájem.
Ještě, že ČSA tohle řešit nemusí.....
Vždyť by stačilo, aby nechali za letu přístupné jen záchody v zadní části. Jakmile by se to začalo plnit, hned by se vyvážení srovnalo.
Jen: a trochu konkretneji by to neslo?
clanek super. ale jen dokud slo o cast, ktera byla prekladem jineho textu.
jakmile zacla vlastni nazorova cast, tak jako tradicne prusvih.
Vy to fakt po sobe nectete ?
Švýcarský vlakový dopravce shledal, že Airbusy A330-300 budou muset vozit balast
Neuvěřitelný šlendrián. Svět řídí technické nuly.
vlakový dopravce
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Při čtení se mi otevřely všechny nože a začly chrastit závěry v sejfech.