Společnost Aurora Flight Science se sídlem ve Virginii obdrží 8,3 milionu dolarů v rámci programu Liberty Lifter.
V roce 2023 předložily Pentagonu své návrhy na Liberty Lifter společnosti General Atomics a Aurora Flight Sciences, která je dceřinou společností Boeingu.
Program Liberty Lifter si klade za cíl vyvinout hydroplán schopný dlouhých letů na nízkých výškách s využitím tzv. přísavného efektu (ground effect), který má pozitivní efekt na vztlak při letech těsně nad povrchem. Transportní letoun má být podle zadání zhotoven s nízkými náklady pomocí levných a dostupných výrobních technik a materiálů.
Aurora Flight Sciences nyní svůj koncept dále rozpracuje. Předpokládané datum prvního letu je do konce roku 2027 či začátkem roku 2028.
Rostoucí geopolitické napětí v oblasti Pacifiku vyvolalo obnovený zájem amerického vojenského letectva o hydroplány. Kromě hydroplánu vyvíjí start-up REGENT ve spolupráci s námořní pěchotou vozidla vhodná pro výsadkové operace. (Obr.: Reddit)
Kdyby neválčili... Paranoia: jste si jisti, že "válčí"? Nebo jsou dohodlí a smějí se jak zjednaní? Amíci vydělávají miliardy na zbraních pro vyděšené Evropánky, Rusové si obnovují průmysl, co od Gorbačova stagnuje, a chudáci UKčka jsou všem ..někde... Ach jo. Za pár desítek let se uvidí, to bude překvapenejch...
A mj: ruský KM měl MTOW 544 tun při prázdné 240 tun, tak uwidime.
Kdyby neválčili, mohli si je za pár dolarů nakoupit od Rusů
Jestli má jít o ekranoplán, respektive GEV, tak ten první návrh který si umělec, nebo spíše umělá inteligence generující obrázek zjevně vycucala z prstu na základě "Smrkové husy", je od začátku špatně, protože nesplňuje základní aerodynamické předpoklady pro využití přízemního jevu. Ten druhý vypadá životaschopněji...
Co mi to jen připomíná? Ano, dřeváka Hughes H-4 Hercules.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Já teda nevím, ale termín přísavný efekt jsem nikdy neslyšel v letectví, možná tak u formule 1.
Jedná se samozřejmě o přízemní efekt (už jenom anglický pojev v závorce by mohlo autorovi něco napovědět), kdy díky blízkosti povrchu země, dochází k částečné eliminaci indukčního odporu na konci křídel.