Piloti společnosti Swiss odvrátili při vzletu z New Yorku hrozící katastrofu

  • 22.04.2024 17:24

Ve středu 17. dubna dostal Airbus A330-300 (HB-JHD) letící na lince společnosti Swiss LX17 z New Yorku do Curychu povolení ke vzletu z dráhy 04L letiště JFK. Během rozjezdu však získala další čtyři letadla povolení dispečera vzletovou dráhu křižovat.

Na základě povolení dispečera křižoval dráhu 04L letoun American Airlines na lince AA2246 z Dallasu, přičemž na stejnou dráhu vstoupil ke křižování také Boeing 767-400, který na lince DL29 přiletěl z Nice. Rovněž s povolením z věže.

Ke křižování dráhy 04L přitom dostala povolení ještě dvě další letadla, a to Republic Airways RPA5752 a Delta DAL420. Animace celé situace včetně záznamu komunikace s řídícím provozu a dalšími letouny je zde.

Piloti švýcarského Airbusu naštěstí konfliktní provoz na vzletové dráze včas zpozorovali a vzlet přerušili.

Přes usilovnou snahu regulátora FAA a nasazení nových technologií se nedaří zastavit či alespoň omezit četné incidenty nebezpečného sblížení letadel na amerických letištích. Americké úřady registrují ročně okolo 300 případů nebezpečného sblížení letadel. (Obr.: VAS Aviation, The Points Guy, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Fero - nepřihlášený host (...102.127...)
25.04.2024 01:19

V článku je spomenutý jeden "řídící", v animácii sú dve frekvencie t.j. dvaja -2. Možno by pomohlo, ak by sa na monitore zobrazila vpd v červenou farbou v prípade, že dá rlp povolenie k vzletu.

Petr - nepřihlášený host (...139.140...)
23.04.2024 13:12

Podle toho youtube videa to byli dva různí řídící - jeden povolil vzlet a druhý povolil čtyřem ledadlům zkřížit dráhu - a navíc se to stalo zároveň ve stejném okamžiku. Tomu se dá pořád zabránit, ale protokol i nástroje musí být o chloupek složitější.

Na druhou stranu, abort řídící nenařídil; takže piloti o problému věděli dřív než řídící. To by napovídalo, že tam žádný lock není a že kriticky chybí koordinace mezi řídícími. Nebo se pletu? Kdyžtak prosím vzdělejte středně poučeného amatéra...

M_V (...231.19...)
23.04.2024 11:36
Interlock

Ale Miroslav ve svém příspěvku předpokládal "interlock" tedy technickou nemožnost vydat současně souhlas pro kolizní směry. Taková "blbuvzdornost" je podle mě základ všech technických zařízení a u zabezpečovacích zařízení to musí být samozřejmost.

Jen - nepřihlášený host (...238.119...)
23.04.2024 09:29

Miroslav: tohle je sice pěkná věc, ale - tady nedošlo k neoprávněnému vstupu na dráhu (pro kterou tyto semafory primárně jsou).

Tady došlo k až nepochopitelnému pochybení řídícího, kdy povolil vzlet letadlu z dráhu, kam umožnil vjezd dalším čtyřem letadlům.

Lukáš - nepřihlášený host (...135.30...)
23.04.2024 09:17
Semafory

Takové “semafory” (světelné příčky) na některých amerických letištích jsou např. v LA, v Evropě určitě v Mnichově

Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
23.04.2024 07:02
Na okraj

Možno by stačil nejaký semaforový systém na letiskových plochách. Dispečer by pilotovi oznámil, že dráhu má voľnú dráhu a zároveň by na ňu zablokoval aj svetelným semaforom vstupy na ňu všetkým ostatným.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace