Ve středu 17. dubna dostal Airbus A330-300 (HB-JHD) letící na lince společnosti Swiss LX17 z New Yorku do Curychu povolení ke vzletu z dráhy 04L letiště JFK. Během rozjezdu však získala další čtyři letadla povolení dispečera vzletovou dráhu křižovat.
Na základě povolení dispečera křižoval dráhu 04L letoun American Airlines na lince AA2246 z Dallasu, přičemž na stejnou dráhu vstoupil ke křižování také Boeing 767-400, který na lince DL29 přiletěl z Nice. Rovněž s povolením z věže.
Ke křižování dráhy 04L přitom dostala povolení ještě dvě další letadla, a to Republic Airways RPA5752 a Delta DAL420. Animace celé situace včetně záznamu komunikace s řídícím provozu a dalšími letouny je zde.
Piloti švýcarského Airbusu naštěstí konfliktní provoz na vzletové dráze včas zpozorovali a vzlet přerušili.
Přes usilovnou snahu regulátora FAA a nasazení nových technologií se nedaří zastavit či alespoň omezit četné incidenty nebezpečného sblížení letadel na amerických letištích. Americké úřady registrují ročně okolo 300 případů nebezpečného sblížení letadel. (Obr.: VAS Aviation, The Points Guy, planes.cz)
Podle toho youtube videa to byli dva různí řídící - jeden povolil vzlet a druhý povolil čtyřem ledadlům zkřížit dráhu - a navíc se to stalo zároveň ve stejném okamžiku. Tomu se dá pořád zabránit, ale protokol i nástroje musí být o chloupek složitější.
Na druhou stranu, abort řídící nenařídil; takže piloti o problému věděli dřív než řídící. To by napovídalo, že tam žádný lock není a že kriticky chybí koordinace mezi řídícími. Nebo se pletu? Kdyžtak prosím vzdělejte středně poučeného amatéra...
Ale Miroslav ve svém příspěvku předpokládal "interlock" tedy technickou nemožnost vydat současně souhlas pro kolizní směry. Taková "blbuvzdornost" je podle mě základ všech technických zařízení a u zabezpečovacích zařízení to musí být samozřejmost.
Miroslav: tohle je sice pěkná věc, ale - tady nedošlo k neoprávněnému vstupu na dráhu (pro kterou tyto semafory primárně jsou).
Tady došlo k až nepochopitelnému pochybení řídícího, kdy povolil vzlet letadlu z dráhu, kam umožnil vjezd dalším čtyřem letadlům.
Takové “semafory” (světelné příčky) na některých amerických letištích jsou např. v LA, v Evropě určitě v Mnichově
Možno by stačil nejaký semaforový systém na letiskových plochách. Dispečer by pilotovi oznámil, že dráhu má voľnú dráhu a zároveň by na ňu zablokoval aj svetelným semaforom vstupy na ňu všetkým ostatným.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
V článku je spomenutý jeden "řídící", v animácii sú dve frekvencie t.j. dvaja -2. Možno by pomohlo, ak by sa na monitore zobrazila vpd v červenou farbou v prípade, že dá rlp povolenie k vzletu.